تغیر مسیر یافته از - نجم‌الدین عمر نسفی
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عمر بن محمد نسفی‌





«نجم الدین عمر بن محمد بن احمد نسفی» (۵۳۷- ۴۶۲ ق) از علمای حنفی مذهب است که سمعانی شرح حال او را در کتاب معجم خود آورده است.


۱ - معرفی اجمالی



این شرح حالی است که نویسندگان پس از سمعانی از آن بهره برده و با توجه به اطلاعاتی که از زندگی نویسنده به دست آورده‌اند، آن را کامل کرده‌اند. نویسنده از چنان شهرتی برخوردار است که سمعانی در شرح حال او می‌نویسد: «از آنجا که وی بسیار مشهور است و تالیفات بسیاری دارد، من او را در این مجموعه ذکر کردم». یکی از نویسندگان سده نهم هجری نیز او را «مفتی ثقلین» نامیده است.
ابن نجار درباره او و کتاب هایش می‌نویسند: «او فقیهی فاضل، مفسر، محدث و ادیبی ذوالفنون است و کتاب‌هایی در تفسیر ، حدیث و به رشته تحریر درآورده است و شاید شمار نگاشته‌های او به ۱۰۰ برسد».
کتاب «القند فی ذکر علمای سمرقند» از مهمترین آثار اوست. تفسیر بزرگ « الاکمل الاطول » در چهار مجلد و تفسیر مختصر « التیسیر فی التفسیر » از جمله آثار اوست. ترجمهی فارسی او از قرآن کریم از قدیمی‌ترین ترجمه‌های موجود است.
کتاب « عقائد النسفیة » او با موضوع توحید و عقاید اسلامی، مورد توجه و عنایت بسیاری از عالمان قرار دارد. این کتاب در بسیاری از حوزه‌های علمیه اهل سنت و به ویژه در دانشگاه الازهر جزو کتب درسی است. از شروح و حواشی بسیاری که بر این کتاب نوشته شد، مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها شرح علامه تفتازانی متوفای ۷۹۱ ق است.

۲ - آثار



نسفی علاوه بر آثار مذکور، صاحب تالیفات دیگری نیز هست که از آن جمله است:
۱- بعث الرغائب لبحث الغرائب؛
۲- تطویل الاسفار لتحصیل الاخبار؛
۳- الجمل الماثورة؛
۴- الحصائل فی الفروع؛
۵- دعوات المستغفرین؛
۶- شرح الاصول؛
۷- طلبه الطلبه، فی الاصطلاحات الفقهیه علی مذهب الفاظ کتب الحنفیه؛
۸- فی بیان مذهب التصوف و اهله؛
۹- یواقیت المواقیت، فی فضائل الشهور و الایام.

۳ - عناوین مرتبط



القند فی ذکر علمای سمرقند (کتاب) .

۴ - منبع



نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.